Aston o Pravdě o pekle


Je to moje šestá povídková sbírka - myslím, že než to zabalím, bude ještě na jednu, ovšem nesměly by tam být novely, těch už taky přibývá a bylo by to moc tlustý.

To je sbírka, která opravdu vznikla "sebráním" povídek, jak vyšly v průběhu pěti let, jež dělí její vydání od předchozí sbírky Bůh s.r.o. Až "ex post" jsem jí dal strukturu, tedy rozdělil jsme povídky na grotesky, horory a dramata. Titulní povídka se zase točí kolem mého oblíbeného biblického tématu, naposled jsem se k němu vrátil v Jeruzalémském masakru. Postava Krista a motiv vykoupení, motiv mravnosti a pokrytectví, to vše mě trvale zajímá.
Povídka Houstone, mám problém patří k mým oblíbeným, a mimo jiné i proto, že v roce 2003 přispěla k mému seznámení a posléze sblížení s Ljubou Krbovou po smrti mé ženy Michaely. Četl jsme ji na literární večeru v literární kavárně Obratník 28.5.2003 a četl jsem ji, myslím, docela sugestivně a nějak to v hlavě mé (tehdy ještě zdaleka ne mé) Ljuby něco odpálilo a nakonec se stalo, že spolu žijeme.

Imagoid je první povídka, kterou jsme napsal po smrti Michaely. Však taky je o "projekci zesnulé manželky". Byl jsem v té době hodně špatnej a myslel i na reinkarnaci a na život po smrti a podobné věci. Tahle povídka mi pomáhala se z toho vybabrat.

Taky Konec dobrý, všechno dobré! mám rád, už jsem to několikrát veřejně četl, v posledu s Ljubou (je to jakoby rozhlasová hra na dva hlasy). Popud mi k tomu daly automobilové závody - lidi tam chodí, aby viděli bouračky a smrt a dělají se bezpečnostní opatření, aby se tam neumíralo... A popud jsem dostal i od synka, fotoreportéra, z jeho věcného přístupu k příšernostem, které fotí. Samozřejmě, jinak by nemohl tu práci dělat.

Kargo je povídka na objednávku Rigor Mortis. Vyšla ve sbírce Je dobré být mrtvý v roce 2001. Ondra Jireš o ní tenkrát napsal ve FantasyPlanet v recenzi na rigormortisáckou sbírku: A jaká by mohla být tato povídka než povídka výborná, vzhledem k tomu, že pochází z pera Ondřeje Neffa. Nese název "Kargo" a nechává mimo jiné vyplynout na povrch nenávist sovětských potentátů k imperialismu Spojených států. Kargo je vrcholem téhle sbírky a jako jedna z mála povídek na mě zanechalo opravdu velmi silný a dlouhodobý dojem. Díky, Ondro! Myslím, že je docela dobře vypracovaná po stránce stavební.

Život plný krás byl taky na objednávku do sbírky povídek s tajemstvím, co vydal Boris Dočekal v Jihlavě. Odehrává se hodně v místech, která znám a myslím, že je to na ní vidět. Na zakázku byl i Anděl posledního soudu z roku 2003 (viz recenzi ve FP). Jsem v pokušení se k tématu vrátit. "Jde o silně ironický příběh plný černého humoru, v němž je nám poslední soud předkládán jako výsledek práce reklamní agentury. Původně šlo o objednávku archanděla Gabriela, ale později se celá zakázka poněkud zvrhla," píše o ní Michael Střelec Pešťák. Svět reklamy skýtá krásné pole pro sci-fi. Uvidíme. Hlídka 3 a Kukaččí vejce patří do mé arkadské série a jsou to vcelku oddychovky, Odpadlík byl psán na okraj mé činnosti internetové. Romeo a Julie je ze všech těch povídek vejškrabek a myslím, že je nejslabší.