Tajemství pěti světadílů 3: Pán moří (recenze)

Titul Pán moří by měl náležet známému Nemovi, kapitánu ponorky Nautilus. Nemo však zmizel beze stopy neznámo kam. Britský agent James Maukler a jeho kolega inspektor Fix, detektiv Scotland Yardu, mají podezření, že za zmizením kapitána stojí největší padouši devatenáctého století – Virgil Adrian a hrabě d´Artigas, pirát se šlechtickým titulem. Avšak usvědčit je nebude snadné…

Ondřej Neff (alias Aston) se narodil 26. června 1945 v Praze. Je českým spisovatelem science fiction, novinářem a vydavatelem internetových deníků Neviditelný pes a DigiNeff o digitálním fotografování. Jeho otcem byl velice známý spisovatel Vladimír Neff. Poté, co mu první manželka zemřela, se oženil s herečkou Ljubou Kotrbovou. Neff vystudoval na Univerzitě Karlově, kde získal doktorát. Pracoval mimo jiné pro Albatros, Mladou Frontu, týdeník Kmen a časopis Ikarie. Mezi jeho díla patří například série Arkádie, Gooka či adaptace verneovek (Dvacet tisíc mil pod mořem atd.).

V prvních dvou románech jsme společně s hlavními hrdiny procestovali Evropu, Asii a Afriku. Třetí a zároveň závěrečný díl této série nás pro tentokrát zavede do Austrálie, kde na protagonisty čeká konečné utkání.

Kniha již na první pohled připomíná známé dobrodružné romány Julese Verna (tzv. verneovky). Stačí si ji letmo prolistovat a jistě si všimnete překrásných ilustrací Petra Kopla, kterému se výborně podařilo zachytit atmosféru děje a zkopírovat styl kresby, jenž byl používán právě ve verneovkách. Tomuto výkonu opravdu tleskám, avšak o něco více se mi líbily ilustrace Milana Fibigera v prvním díle Pán vzduchu. Kromě těchto výjevů zde naleznete i mapu světa s plánem cesty a schéma podmořské pevnosti.

Neff při psaní trilogie odvedl opravdu kus práce. Spojit tolik charakterů z různých knih Julese Verna žádá nejen perfektní znalost jeho děl, ale také i spisovatelskou zkušenost, která autorovi opravdu nechybí. O tom se můžete přesvědčit z velkého množství titulů, které má na svém kontě. A to nemluvím jen o adaptacích Verna. Zkrátka nápad půjčit si protagonisty mnoha příběhů a vytvořit tak nový román by se sice zprvu mohl zdát trochu šílený a komplikovaný, ale rozhodně to stálo za to.

A se kterými hrdiny se zde vůbec můžete setkat? Pokud jste četli první dvě části trilogie, pak si jistě vzpomenete na inspektora Fixe (Cesta kolem světa za osmdesát dní), Jamese Mauklera (Zemí šelem), kapitána Nemá (Tajuplný ostrov), či hraběte d´Artigase (Vynález zkázy). Avšak Ondřej Neff mezi ně přidal i své vlastní postavy, jako například Virgila Adriana a Marka Davenporta.

Trilogii Tajemství pěti světadílů rozhodně doporučuji každému, kdo má alespoň trochu rád dobrodružství anebo Julese Verna a je jedno, jestli vám je dvanáct anebo padesát. Dech beroucí příběh si užijí všichni. Avšak doporučuji sérii číst od prvního dílu – Pán vzduchu –, jelikož všechny tři knihy na sebe výrazně navazují a bez znalosti předchozího děje byste byli docela ztraceni.

Alena Glauderová MFantasy.cz 25.3.2016