Co je to dramaturgie
Dramaturg je ve filmu a divadle totéž co v nakladatelské branži redaktor. Měl by to být člověk příčetný a profesionálně znalý. Vůbec nevadí, když je to sám spisovatel, naopak! Jean Pierre Hetzel byl spisovatel, ale zároveň nakladatel… a redaktor děl Julese Verna. Bez jeho redakčních zásahů bychom neznali ani jméno Hetzel, ani Verne…
Hned se ale dostanu k věci. Už jsme tu oznamoval, že jsem dokončil a odevzdal scénář pro audioknihu Past na Péráka, bude ji realizovat Audiotéka – bude ji realizovat, protože nejenže mám smlouvu, ale už mi scénář zaplatili, mačkám čepici a klaním se, děkuji uctivě, tohle nebejvá zvykem…
Když jsem to odevzdal, navrhl jsem, že by bylo dobré, kdyby se někdo ujal dramaturgie a že bych byl rád, kdyby to byl Ivan Hubač. Budete ho znát i pod jménem Ivan Hejna, dělal pokračování seriálu Sanitka po svém otci Jiřím Hubačovi. Pracoval před lety v rozhlase a dělali jsme spolu spoustu rozhlasových her, dodnes se v ČRo vysílají. Moc dobře se mi s ním pracovalo a tak tedy jsem ho navrhl. Audiotéka souhlasila, on souhlasil, minulý týden jsme se potkali a v pondělí, tedy včera, jsem začal pracovat.
Víte, já toho napsal a vydal hodně. Ale málokdy se mi dostalo opravdové redakce nebo dramaturgie. No a holt Ivan Hubač ji předvedl.
Mému geniálnímu a dokonalému dílu vytkl dvě věci. Především, že Pérák nekoná, jenom skáče.
Moje námitka: No jo, ale Pérák podřezává esesáky, což je ušlechtilá činnost, ale na pohled docela hnusná a pro audio nevhodná a pak holt skáče a to je jeho podstata, jinak by nebyl Pérák.
Hubač: Nemá žádnou akci. Jenom skáče.
Já: Musí skákat, jinak by nebyl Pérák.
Hubač: Nemá žádnou akci. Jenom skáče.
Druhá výtka, týkala se motivace.
V tom je totiž jádro věci. Drama sestává z činů a každá postava má musí mít důvod proč ty činy konat. Laskavému posluchači, divákovi či čtenáři musí být jasné, proč to či ono postava koná.
Motivaci jsem celkem uhájil, ale s tím konáním je to horší. Já to měl pěkně logicky poskládané, jako domeček z karet a kdy jednu karetu uberu a jinou jinde přidám, celé to spadne.
Jsou dvě řešení.
Buď si říct, že ten Hubač není zas takovej gigant a přemluvit pana režiséra Taberyho, aby se držel textu jak jsem ho napsal, odevzdal a dostal za něj zaplaceno…
Nebo to předělat.
Volím druhou cestu.
Obecné poučení:
Autoři, nenechte si mluvit do práce od každého. Nedávejte rukopis tetě nebo kamarádovi od kulečníku a když dáte, neposlouchejte, co k tomu řeknou. Když ale k věci vysloví svůj soud příčetný profesionál, aspoň přemýšlejte o tom, co řekne. On vám nenapoví, co máte dělat. On jen upozorní, kde to drhne. A zkuste s tím něco dělat.
Čímž končím, tvá Máňa, nemám čas, musím předělávat Péráka.