Podařená reklamní akce

 

Pokud to nevíte, asi žijete na pustém ostrově bez signálu a proto vám to povím. Před čtrnácti dni se zloději vloupali do muzea Louvre v Paříži a ukradli šperky z Napoleonovy doby. Policie chytila dva zapletené lidi, pak i nějaké další. Zatím se nenašel ani kamínek, ani perlička. V médiích se minulý týden psalo, že lupiči se snad měli ozvat bezpečnostní agentuře, která policii s vyšetřováním pomáhá. Je to agentura izraelská, dodám ještě. Ozvali se a chtěli vyjednávat. Agentura se prý obrátila na francouzské úřady, ale narazila na – cituji – konflikty ega a byrokratické bariéry a tak z vyjednávání sešlo.
Je to zapeklitý případ a není divu, že Česká televize před týdnem v týdenním přehledu událostí ho uvedla znělkou připomínající melodii z Růžového pantera. Já si zase vzpomněl na anglický film Liga gentlemanů z roku 1960, který se stal inspirací k Velké vlakové loupeži taktéž anglické, o tři roky později. Dalo by se nad tím vším bědovat nad zkažeností světa. Touto cestou nepůjdu. Napadla mě jakási odbočka.
Dejme tomu, že by se dotyčná bezpečnostní agentura s padouchy dohodla, taktéž s byrokraty nadanými mohutným egem. Padouši by prostřednictvím agentury přišli k penězům a nemuseli by kvůli tomu dloubat diamanty z diadému císařovny Marie-Louisy. Náhrdelníky, náušnice a další cennosti by se vrátily do muzea. Až by se případ uzavřel, muzeum by celý napoleonský poklad vystavilo ve speciální expozici.
Muzeum by praskalo ve švech pod náporem návštěvníků. Všichni by chtěli vidět šperky s tak dramatickým osudem. Kdyby muzeum chtělo přitvrdit, vystavilo by i rozbité vitríny a třeba i vymlácené okno, kterým lupiči pronikli dovnitř. Vstupenky na výstavu by samozřejmě byly pořádně drahé. Určitě dražší, než když muzeum vystaví v rámci kulturní výměny expozici paraguajského uměleckého řemesla. Ve výsledku by muzeum vydělalo víc, než kolik prostřednictvím agentury zaplatilo padouchům.
Bylo by hezké, kdyby se to opravdu stalo. I zasklení oken by se vešlo do rozpočtu.
Jistě by pak někoho napadlo, jestli to všechno nebyl jenom reklamní trik vedení muzea Louvre. Jak známo, éra overturismu klesá, lidé drcení klimatickým žalem méně cestují a je to vidět na návštěvnosti muzejí. Taková pěkná akce s loupeží by návštěvnosti pomohla. Proč se nedomluvit s agenturou, proč nenajmout šikovné kaskadéry, kteří by za rozumný honorář provedli ukázku vyloupení světového muzea za bílého dne?
Někoho by taková zlomyslnost napadla. Mě určitě.