Uspěchaná doba
Slýchám kolem sebe hodně nesmyslů. K evergreenům mezi nesmysly řadím slogan o uspěchané době.
Naše rodina se přistěhovala do Prahy z vesnice Slapy v roce 1954. Maminka tehdy rozhodla, že nebudu chodit do školy nejbližší našemu domu, protože bych tam musel přejít křižovatku a při šíleném provozu v roce 1954 za tehdejší uspěchané doby bych mohl přijít k úrazu. Musel jsem se tedy plahočit do školy dvakrát vzdálenější. Podotýkám, že to bylo v uspěchané době, kdy auto zaparkované u chodníku byla atrakce a chodili jsme ze školy se na něj dívat.
Dnešní doba mi naopak připadá lenivá až mrtvá. Naposledy byla nová stanice pražského metra otevřena před deseti lety, vyhlídka na otevření nové linky je rok 2034. Pokud tedy všechno půjde jako namydlený blesk, bude to rozpětí pěkných devatenáct let. Tomu říkám uspěchaná doba. Pokud se něco staví, tak pomalu a opatrně. Eva Jiřičná navrhla tři vysoké budovy v Praze na Žižkově. Smějí být jen dvě a musí být nižší. K tomu abych se ale zamyslel nad údajně uspěchanou dobou a skutečným mrtvolným klidem mě přiměl poslední vývoj kolem pražského železničního mostu. Omlouvám se mimopražským posluchačům, ale co říkám zřejmě platí obecněji. Jak z pozoruju, situace kolem nádraží v Brně se podobá pražským manýrám jak vejce vejci.
Ten most je z roku 1901. To byla ta – říká se – idylická doba, panoval císař František Josef a dámy nosily slunečníky a sukně až na zem. Od prvního náčrtu mostu k realizaci to trvalo tři roky. Most, jak ho dnes vidíte zrezivělý a shnilý, byl vyměněn za původní železniční most z roku 1872. I ten stavěli dokonce jen dva roky. Výměna starého železničního mostu za druhý trvala dva dny. V idylické době za Rakouska.
Padlo mocnářství, zkrátily se sukně. O novém mostě se začalo uvažovat v roce 1926, napřesrok bude sté výročí. Jednu chvíli už to vypadalo, že se postaví most nový, moderní, esteticky sladěný s představou starého mostu a celkovým pražským panoramatem. Minulý týden následoval tradiční hod vidlemi, v něm jsme přeborníky. Ministr dopravy Kupka vyměkl pod tlakem staromilců a petičníků. Most se bude pucovat. Má se k němu připojit ještě třetí kolej, ale to se musí vymyslet, jak to udělat, aby nebyla vidět. Což v dnešní uspěchané době bude trvat odhadem deset let. Nebo dvacet? Práce kvapná málo platná je naše heslo pro uspěchané jednadvacáté století.
Na sotce: Zavrhujeme! Zkáza Prahy!