Anatomie povídky Zapomeňte na oči

 

Včera jsem tu zveřejnil krátkou hříčku Zapomeňte na oči. Protože jsem ji napsal nedávno, jsem schopný rekonstruovat jak vznikala.
Byla takříkajíc na objednávku: volal mi Morten, že bych měl na večírku přečíst povídku do chystané sbírky Zlé věci. Má to být sbírka hororů, kde by zdroj hrůzy nemělo být strašidlo nebo nadpřirozená bytost nebo Dracula nebo potvora jinoplanetník, nýbrž věc, neživý objekt.
Takže věc. Jaká věc? Nůž, aby sám řezal… Kladivo, aby padlo na nohu…Samootvírací kanálová mříž, aby o do kanálu padali lidi…
Brýle.
Napadly mě brýle. Skrz brýle vidíme. Z povahy zkreslují pohled na svět. S tím se už dá pracovat. Měl jsem tedy věc. Ty brýle budou dělat zlo.
Teď musím mít lidi. Povídka, to je akce a ta potřebuje aktéry. Jasně to musí být ten, kdo brýle má na nose. Povídka s jedním člověkem se těžko dává dohromady. Měl by v ní být ještě někdo. Kdo? No přece ten, od koho brýlatec ty brýle má. Tedy obchodník, který mu je prodal. Aby vzniklo pouto nebo napětí, obchodník musel brýlatcovi prodat brýle s nějakým záměrem.
Co dál?
Má to být horor, aby se čtenář bál nebo aby měl negativní reakci. Vrazit si kudlu do oka, to je docela hnusná představa. Když si někdo vypíchne obě oči a pak vidí dál, to už je nadpřirozené a hororové. Co ale má vidět?
No přece toho obchodníka, co jiného! Je to tedy vykutálený obchodní. Ano, je to samotný ďábel a ty brýle jsou vstupní brána zla. Jaké je největší zlo? No přece politika. Nezbylo než to napsat.
Takže znovu, jsme v SF Dílně, zopakujme si to.
Nejdřív musí být motiv.
Následuje volba postav a volba jejich vztahu.
Propojením postav a nastavením vztahu vznikne konflikt.
Což je v jádru to podstatné. Ještě dodám, že povídka o jedné postavě se blbě píše (jakýpak vztah!), se dvěma už to jde, ale pořád to ještě není ono a nejlíp je to se třemi, pokud jde o krátkou povídku.
Teď mám zakázku (od své ženy) na vánoční povídku, ale takovou, aby byla v dialogu mezi dvěma figurami, abychom ji na večírku četli spolu. Nápad nemám žádný, ale věřím, že to přijde. Jinak nedostanu večeři. Štědrovečerní.
Dám vědět, jak to dopadlo.