Moře klidu, pár poznámek

Je to korejský seriál, na Netflixu běží jeho osm dílů. Čert ví, jestli chtějí pokračovat. Na ČSFD tomu dali jen 69% a docela to sprdli. mně se to líbilo už proto, že mám rád hard sci-fi. V podstatě je to variace na téma Vetřelec: na Měsíci stanice o rozloze Westfield Chodov, Pražáci budou vědět, o čem mluvím. Bezvýhradně oceňuji výpravu – stanice je to stanicovitá, Měsíc pravděpodobný, hra „na jako“ přesvědčivá. Výhradu mám jen k tomu, že se tam letí raketoplánem přilepeným na tu obrovskou startovací raketu – až na Měsíc, to si z nás dělají srandu. Navíc, technologický skok: když se vlečou z raketoplánu(přistál v kamení na břiše, ehm…), tak se pěkně vznášejí v šestinové gravitaci, když vejdou do stanice zapnou umělou gravitaci, aby mohli běhat normálně. Hezký, ale pak mi v tom ten raketoplán neštymuje. Taky se mi líbí, že v té stanici pořád chodí ve skafandru, třebaže je tam normální vzduch a všechno. Ale sluší jim to, zejména Doo-na Bae (na obrázku uprostřed). Jak ta dovede být vyděšená a smutná… dostane k tomu hafo příležitosti.

Disclaimer
Toto není recenze, však je to v rubrice O psaní. Zajímá mě stavba příběhu a opomenu všechno ostatní. Už jsem slyšel názor, že kdyby se to sestříhalo, že by z toho byl slušný celovečerní film. Nebyl by. Z hlediska autorského, tedy z hlediska stavby příběhu, je tady několik ani ne dějových linií, ale námětů, které spolu vůbec nespolupracují. Na stanici je voda, která se sama sebe množí (styl hrnečku vař, ale jde o vodu která nekontrolovaně přibývá). To zdánlivě souvisí s tím, že na Zemi už voda není. Pak je tu motiv vlivu této vody na lidské organismy a na rostliny (léčivé? mutační? podpůrné? nevíme). Pak jsou tu pletichy vlády a do toho pletichy nějaké tajné organizace, o níž se nic nedozvíme. A nakonec, to pak už je gól, zmutovaná holčička, která běhá bosky bez skafandru v měsíčním prachu.

Když se to rozloží do osmi dílů, tak je celkem pořád na co koukat (někteří ti Korejci jsou povážlivě si podobní, ale vybíjením jejich počet klesne na únosnou míru ) a jak říkám, pro fandu hard sci-fi je to lepší z běžné nabídky. Kdyby se to tedy sestříhalo na rozměr filmu, byl by z toho nesourodý guláš (leda že by se  některé náměty opomenuly, ale pak by nám mizeli Korejci, jako kdyby je vystřelil James Bond ze svého Aston Martina.

To je zřejmě specifika seriálového psaní (taky jsem psal jeden seriál, arciť ne sci-fi) a psaní na pokračování: on každý ten díl ( = pokračování) je trochu svět sám pro sebe a není zas tak moc důležité, aby to souviselo. Určité nesrovnalosti divák (čtenář) odpustí. Ale nesmí se to přehánět, a zmutovaná bosá holčička pobíhající po kráteru překročila červenou linii. To už nepřekousnu. Pro mě, autorské poučení: přesně specifikovat, o čem to je a nevypomáhat si pro překlenutí hluchého místa novým tématem. Mockrát jsem se toho prohřešku dopustil.

Korea 2021, Režie: Hang-Yong Choi, scénář: Eun-kyo Park, hrají: Doo-na Bae, Yoo Gong, Joon Lee, Sun-young Kim, Sung-tae Heo, Hae-yeon Kil, Moo-saeng Lee, Soon-Won Jung, Rae-hyeon Cha, Hee-jin Choi