Recenze: Na hraně zítřka

Dnes jenom stručně, protože jde o film už starý a asi ho mnozí už viděli, je z roku 2014. Toma Cruise upřímně nesnáším a na jeho filmy nekoukám, tady jsem učinil výjimku a udělal jsem dobře, protože je to film skvělý. Princip je podobný jako v komedii Na Hromnice o den více, prostě hrdinovi je souzeno prožívat znovu a znovu jeden den života a v tom dni se posouvá jednak on sám se svými schopnostmi a charakterem, jednak se sune děj. Navíc tady jsou na to dva, Cruis má výtečnou partnerku Emily Blunt, ta by Terminátorovi dala zabrat.
K tomu principu“Hromnice“: Napadlo mě to už při sledování Hromnice, jak snadno podstupuje Bill Murray smrt; jako když se cvakne vypínačem na záchodě, život skončí a pak už jen crrr zazvoní budík. Tady se Tom Cruis probudí na hromadě nějakých báglů. Jenže v reálu smrti předchází umírání a ono nechat se přejet náklaďákem, to nemusí být zrovna rychlé bezbolestné umírání typu „zhasni a je tma“. Ale to je jen takový přípodotek. Ono by to bez této nedůslednosti nemohlo fungovat, ani „Hromnice“, ani tahle „Hrana“.

Když se to takhle napíše tak si řeknete, proč na to koukat, když jsme Hromnici viděli? Jenže tamto byla komedie (byť je to taky v rámci žánru, je to přece časovka), tohle je ovšem setsakra akční sci-fi hrubého zrna. Takže k Hromnici přidejte Vetřelce od dvojky nahoru (Jinoplanetníci jsou zde líčeni jako takové to kutálecí křoví, ale mají držku – hlavně aby nevypadali jako milé zvířátko, je to prostě fujtajfl). Příjemná zábava, byl jsem skutečně zvědavý, jak se z toho scénáristicky vybabrají, tak trochu pomohl Bůh ze stroje (Deus ex machina, mašinka vytažená z trezoru) a následuje finále – vskutku originální vstup do světoznámé pařížské obrazárny v paláci Louvre. Dole je ta potvora, ale takhle nastojato ji tam skoro neuvidíte, pořád se mele.

USA/Kanada 2014
Režie: Doug Liman

Předloha: Hiroši Sakurazaka (kniha)Scénář: Christopher McQuarrie, Jez Butterworth, John-Henry Butterworth Kamera: Dion Beebe